Rond 1900 werden in heel Europa dezelfde boeken gelezen, dezelfde opera’s opgevoerd en dezelfde muziekstukken gespeeld. Hoe heeft die culturele canon zich kunnen vormen? Historicus Orlando Figes laat zien dat belangrijke technologische en economische ontwikkelingen (trein, telegraaf, fotografie, vrije markt) de verborgen krachten achter de vorming van een gedeelde Europese cultuur zijn geweest.
In dit levendig geschreven boek staan drie personen centraal: de schrijver Ivan Toergenjev, de zangeres Pauline Viardot, met wie Toergenjev een intieme relatie had, en Paulines echtgenoot Louis Viardot, een kunstcriticus. Zij hadden contact met bijna iedereen in Europa die in cultureel opzicht belangrijk was, zoals Chopin, Dickens, Dostojevski, Flaubert, Wagner en Brahms. Orlando Figes heeft zich gebaseerd op talloze documenten, vele brieven en ander, onbekend archiefmateriaal. De auteur voert de lezer langs concertzalen, theaters, salons en ateliers. Europeanen is een prachtig verhalend boek over cultuur als verbindende kracht tussen naties.
Vanwege een productiefout mist het kleurenkatern in deze uitgave. Het is hier online te bekijke: Kleurenkatern Europeanen
Orlando Figes (1959) is hoogleraar geschiedenis aan Birkbeck College, University of London. Zijn boeken zijn in meer dan twintig talen vertaald. Figes ontving verscheidene prestigieuze prijzen voor zijn werk, waaronder de W.H. Smith Literary Award, de Wolfson History Prize en de Los Angeles Times Book Prize.