8 oorlogsverhalen om nooit te vergeten
Vandaag herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en houden we de verhalen uit die tijd in leven. In Rainbow verschenen door de jaren heen al vele boeken die de verschillende aspecten van de oorlog uitlichten.
De afdaling in de hel Op overtuigende wijze laat Ian Kershaw zien dat vier ontwikkelingen samen een catastrofale uitwerking hadden op Europa in de eerste helft van de twintigste eeuw. In hun meest extreme vorm kwamen ze voor in Duitsland, dat ondanks de nederlaag van 1918 nog altijd groot en machtig genoeg was om de vrede in gevaar te brengen. Vier factoren, plus de wil van één man, leidden ertoe dat Europa zichzelf bijna vernietigde, waarna het fundament werd gelegd voor een verbazingwekkend herstel.
Ian Kershaw
Drie oorlogen De moord op Franz Ferdinand in Sarajevo leidde in 1914 tot de Eerste Wereldoorlog. De hele bestaande Europese orde werd ontwricht, zowel in politiek, economisch als cultureel opzicht. Duitsland leek de grote verliezer, maar al spoedig werd duidelijk dat de Duitse positie eerder versterkt dan verzwakt was. De Tweede Wereldoorlog brak uit en Duitsland faalde opnieuw, maar daarvoor was wel de militaire kracht van de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten nodig. Een conflict tussen de beide overwinnaars volgde: de Koude Oorlog. Het enorme drama dat op 28 juni 1914 begon, eindigde pas op 25 december 1991.
Maarten van Rossem
De boekendief Nazi-Duitsland, 1939. Liesel is negen jaar oud wanneer zij en haar broertje Werner naar een pleeggezin worden gebracht. Werner sterft onderweg. Als ze bij het graf van haar broer een zwart boekje vindt, het zogenaamde Doodgravershandboek, begint haar liefdesaffaire met boeken en woorden. Liesel leert met hulp van haar pleegvader lezen en al spoedig steelt ze boeken uit de boekverbrandingen van de nazi’s, uit bibliotheken; overal waar er ook maar boeken te vinden zijn. Maar dit zijn gevaarlijke tijden…
Markus Zusak
Anna Boom In de zomer van 1942 stapt de tweeëntwintigjarige Anna Boom op de trein naar Boedapest. Ze wil weg, naar Géza, de veel oudere Hongaarse man op wie ze verliefd is, ook al is het oorlog en is haar Hongaar al jaren getrouwd. De reis markeert het begin van een uitzonderlijk leven. Dan begint het Russische beleg van Boedapest en wordt ze meegezogen in de maalstroom van de geschiedenis. Na de oorlog besluit Anna alles te vergeten en reist over de wereld. Nooit spreekt ze een woord over haar verleden in Boedapest. Totdat op een nacht de stilte onverwacht wordt verbroken. Een ware geschiedenis die leest als een roman.
Judith Koelemeijer
De langste nacht De Tweede Wereldoorlog is op vele fronten uitgevochten: op slagvelden, in het luchtruim en in en op het water. Maar van even vitaal belang was de strijd die ondergronds werd geleverd door inlichtingendiensten, spionnen, codebrekers, infiltranten en partizanen. In dit meesterlijke boek vertelt Max Hastings voor het eerst de geschiedenis van de wereldwijde geheime oorlog tussen alle strijdende partijen en de mensen die in die oorlog hun leven waagden.
Max Hastings
Antonina’s dierentuin Met hun dierentuin in Warschau als dekmantel weten Antonina en haar man meer dan 300 joden uit handen van de nazi’s te houden door hen te verbergen in lege dierenverblijven. Diane Ackerman baseerde dit waargebeurde verhaal op archieven en dagboeken. In 2017 werd het prachtig verfilmd als The Zookeeper’s Wife.
Diane Ackerman
Tot de laatste man Zelfvernietiging door tot op het laatst te vechten, tot een bijna totale verwoesting en volledig vijandelijke bezetting, komt zelden voor. Toch is dit wat de Duitsers in 1945 deden. Waarom? Waren er alternatieven voor de Duitsers, burgers en soldaten, in de laatste fase van de oorlog? Waarom werd Hitler tot het einde door zijn officieren gehoorzaamd? Op deze en andere vragen geeft Ian Kershaw in zijn onovertroffen stijl antwoord.
Ian Kershaw
Kanttekeningen bij Hitler Sebastian Haffner was een van de meest vooraanstaande historici in het twintigste-eeuwse Duitsland en werd beroemd met dit fenomenale boek. Het is een verbijsterend heldere kijk op de Führer. Haffner maakte definitief een einde aan alle eendimensionale begrippen om Hitler te duiden. Nee, Hitler was geen kunstenaar, hij was geen politicus en hij was al helemaal geen staatsman. De sleutel tot het politieke gedrag van Hitler lag volgens Haffner aan het feit dat hij zichzelf als verpersoonlijking van het Duitse Rijk zag: ‘Het lot van het rijk hangt uitsluitend van mij af.’
Sebastian Haffner